duminică, 29 noiembrie 2009

Consiliile locale pot realiza din depozitele special constituite locuințe cu suprafețele construite prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta lege, ...

Consiliile locale pot realiza din depozitele special constituite locuințe cu suprafețele construite prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta lege, exercitînd controlul asupra prețului de vînzare, în vederea înlesnirii accesului la proprietate pentru unele categorii de persoane, în următoarea ordine de prioritate:
a) tineri căsătoriți care, la data contractării locuinței, au, fiecare, vîrsta de pînă la 35 de ani;
b) persoanele care beneficiază de facilități la cumpărarea sau construirea unei locuințe, potrivit prevederilor Legii nr. 42/1990, republicată;
c) persoanele calificate din agricultură, învățămînt, sănătate, administrație publică și culte, care își stabilesc domiciliul în mediul rural;
d) alte categorii de persoane stabilite de consiliile locale.
Persoanele din categoriile menționate la lit. a)–c) beneficiază de o subvenție de la bugetul de stat, în limitele prevederilor bugetare anuale, în raport cu venitul, de pînă la 30% din valoarea locuinței, la data contractării, precum și de plata în rate lunare, pe termen de 20 de ani, a diferenței față de prețul final al locuinței, după ce s-au scăzut subvenția și avansul minim obligatoriu de 10% din valoarea locuințelor la data contractării, achitat de contractant.
Persoanele prevăzute la lit. d) beneficiază de plata în rate lunare, în termen de 20 de ani, a diferenței față de prețul final al locuinței, după ce s-a scăzut avansul minim obligatoriu de 30% din valoarea locuinței la data contractării, achitat de contractant.
Dobînda la suma avansată din depozitul special, care se restituie în rate, este de 5% anual.
În cazul nerestituirii la termenele stabilite a ratelor scadente, se va plăti o dobîndă de 10% anual asupra acestor rate.
Autoritățile publice locale, prin administratorii delegați de acestea vor încheia cu persoanele fizice prevăzute în prezentul articol contracte de împrumut pentru sumele avansate din depozitul special, potrivit normelor legale în vigoare. (art. 7 din Legea nr. 114/1996 legea locuinței)
Am chemat în judecată pe pîrîta primăria orașului Zlatna SPGC, cu sediul în Zlatna, str. Calea Moților, nr. 12, jud. Alba, pentru ca prin hotărîre judecătorească să se

CONSTATE NULITATEA ABSOLUTĂ A CONTRACTELOR

1.Contract Astăluș Aurel, str. Piața Unirii, nr. 4, bl. S9-S9
̍, sc. C, et. IV, ap. 28, Zlatna, jud. Alba,
2.Contract de vînzare-cumpărare cu plata în rate nr. 915 din 29 septembrie 1999 între serviciul public Prestarea Zlatna și Chihaia Mihai, str. Piața Unirii, nr. 4, bl. S9-S9
̍, sc. B, et. II, ap. 16, Zlatna, jud. Alba,
3.Contract de vînzare-cumpărare cu plata în rate nr. 910 din 20 septembrie 1999 între serviciul public Prestarea Zlatna și Olah Nelu Sabin, str. Piața Unirii, nr. 4, bl. S9-S9
̍, sc. A, et. I, ap. 2, Zlatna, jud. Alba,
4.Contract Hang Nicolae, str. Piața Unirii, nr. 4, bl. S9-S9
̍, sc. B, et. I, ap. 14, Zlatna, jud. Alba,
5.Contract de vînzare-cumpărare cu plata în rate nr. 917 din 30 septembrie 1999 între serviciul public Prestarea Zlatna și Franciug Minerva, str. Piața Unirii, nr. 4, bl. S9-S9
̍, sc. A, et. IV, ap. 11, Zlatna, jud. Alba,
6.Contract Giosanu Gelu, str. Piața Unirii, nr. 4, bl. S9-S9
̍, sc. A, et. II, ap. 6, Zlatna, jud. Alba,
7.Contract primăria orașului Zlatna, str. Piața Unirii, nr. 4, bl. S9-S9
̍, sc. C, et. III, ap. 27, Zlatna, jud. Alba,
8.Contract de vînzare-cumpărare cu plata în rate nr. 919 din 12 octombrie 1999 între serviciul public Prestarea Zlatna și Dubaș Valentin Lucian, str. Piața Unirii, nr. 4, bl. S9-S9
̍, sc. B, et. III, ap. 19, Zlatna, jud. Alba,
9.Contract SC Distrigaz Nord SA Tîrgu Mureș Sucursala Alba Iulia, str. Piața Unirii, nr. 4, bl. S9-S9
̍, sc. B, et. II, ap. 18, Zlatna, jud. Alba,
10.Contract Trifa Alexandru, str. Piața Unirii, nr. 4, bl. S9-S9
̍, sc.B, et. III, ap. 21, Zlatna, jud. Alba,
11.Contract de vînzare-cumpărare cu plata în rate nr. 925 din 15 decembrie 1999 între serviciul public Prestarea Zlatna și Roca Claudiu Dan, str. Piața Unirii, nr. 4, bl. S9-S9
̍, sc. B, et. IV, ap. 23, Zlatna, jud. Alba,
12.Contract Moldovan Gheorghe, str. Piața Unirii, nr. 4, bl. S9-S9
̍, sc. B, et. III, ap. 20, Zlatna, jud. Alba,
13.Contract de vînzare-cumpărare cu plata în rate nr. 923 din 15 decembrie 1999 între serviciul public Prestarea Zlatna și Danciu Ioan Mircea, str. Piața Unirii, nr. 4, bl. S9-S9
̍, sc. B, et. I, ap. 13, Zlatna, jud. Alba,
14.Contract de vînzare-cumpărare cu plata în rate nr. 927 din 28 decembrie 1999 între serviciul public Prestarea Zlatna și Hopulele Violeta, str. Piața Unirii, nr. 4, bl. S9-S9
̍, sc. A, et. III, ap. 8, Zlatna, jud. Alba,
15.Contract Liță Mircea, str. Piața Unirii, nr. 4, bl. S9-S9
̍, sc. B, et. IV, ap. 22, Zlatna, jud. Alba,
16.Contract SC Distrigaz Nord SA Tîrgu Mureș Sucursala Alba Iulia, str. Piața Unirii, nr. 4, bl. S9-S9
̍, sc. A, et. III, ap. 7, Zlatna, jud. Alba,
17.Contract Rof Mariana, str. Piața Unirii, nr. 4, bl. S9-S9
̍, sc. A, et. II, ap. 4, Zlatna, jud. Alba,
18.Contract de vînzare-cumpărare cu plata în rate nr. 932 din 3 martie 2000 între SC Serv Com Zlatna SA și Crișan Petronela, str. Piața Unirii, nr. 4, bl. S9-S9
̍, sc. B, et. I, ap. 15, Zlatna, jud. Alba,
și să se restabilească situația anterioară, să se

CONSTATE NULITATEA ABSOLUTĂ A CONTRACTULUI-cadru de închiriere pentru suprafețele cu destinație de locuință nr. 463 din 17 martie 2000 între SC Serv Com Zlatna SA și Căpitan Marcel Ioan, str. Piața Unirii, nr. 4, bl. S9-S9
̍, sc. B, et. IV, ap. 24, Zlatna, jud. Alba, și să pronunțe instanța o hotărîre care să țină loc de contract, să se
CONSTATE NULITATEA ABSOLUTĂ A CONTRACTELOR

20.Contract Vasilie Horia Petru, str. Piața Unirii, nr. 4, bl.S9-S9
̍, sc. A, et. IV, ap. 10, Zlatna, jud. Alba,
21.Contract Arsîn Mircea, str. Piața Unirii, nr. 4, bl. S9-S9
̍, sc. A, et. I, ap. 3, Zlatna, jud. Alba,
22.Contract SC Serv Com Zlatna SA, str. Piața Unirii, nr. 4, bl. S9-S9
̍, sc. B, et. II, ap. 17, Zlatna, jud. Alba,
23.Contract de vînzare-cumpărare cu plata în rate nr. 940 din 18 decembrie 2000 între SC Serv Com Zlatna SA și Bălan Monica Simona, str. Piața Unirii, nr. 4, bl. S9-S9
̍, sc. A, et. IV, ap. 12, Zlatna, jud. Alba,
24.Contract Dan Crenguța Maria, str. Piața Unirii, nr. 4, bl. S9-S9
̍, sc. A, et. I, ap. 1, Zlatna, jud. Alba,
și să se restabilească situația anterioară, și să obligați pe pîrîtă să-mi plătească cheltuieli de judecată pe care le voi face cu acest proces.

Motivele acțiunii:

Consiliul local nu a inventariat blocurile de locuințe aflate în diverse stadii de execuție în anul 1997 în orașul Zlatna.
Investiția cuprinde locuințe colective cu spații comerciale proiectate în regim de unicat, grupate pe două tronsoane Bloc S9-S9
̍ P+4 etaje.
Obiectivul prezentei investiții face parte din zona centrală a orașului Zlatna, bordînd piața centrului civic pe latura estică, se spune în memoriul justificativ al proiectului.
Lucrările s-au derulat în perioada 1985-1999 cînd blocul a fost dat în folosință neterminat.
Investitorul putea vinde construcția, aflată în curs de execuție, în anul 1992, prin licitație publică.
Încălcînd reglementările în vigoare, consiliul local continuă în antrepriză lucrările.
În anul 1997 nu s-au inventariat blocurile de locuințe aflate în diverse stadii de execuție în orașul Zlatna.
Investitorul încearcă să vîndă la licitație locuințele blocului S9-S9 ̍, din str. Piața Unirii, nr. 4, fără documente, la sfîrșitul anului 1998 și nu reușește. La licitație nu se înscrie nimeni.
Încălcînd reglementările în vigoare, consiliul repartizează locuințele blocului S9-S9
̍ după ce nu a reușit să le vîndă la licitație, fără să-și îndeplinească obligația legală de recepție a lucrărilor de construcții și instalații aferente acestora.
Consiliul local nu a afișat lista cuprinzînd numărul, structura pe numărul de camere și amplasamentul locuințelor, și lista persoanelor care beneficiază de locuințe, în ordinea de prioritate stabilită conform art. 7 din Legea nr. 114/1996 legea locuinței, la sediul acestuia din orașul Zlatna
.
Investitorul nu a întocmit cartea tehnică a construcției
.
Branșarea/racordarea utilizatorilor de apă din blocul S9-S9
̍ din str. Piața Unirii, nr. 4, la rețelele publice de alimentare cu apă și de canalizare s-a făcut fără avizul definitiv eliberat de operator. Operatorul nu a respectat procedura de branșare încălcînd dispozițiile legale.
Primăria orașului Zlatna refuză să-mi dea toate ordinele de repartizare pentru cele 28 de apartamente din blocul S9-S9
̍, contractele încheiate pentru locuințele blocului și ipotecile legal instituite asupra locuințelor, cu toate că sînt dispusă să plătesc taxele aferente serviciilor de copiere a documentelor solicitate. Blocul S9-S9 ̍ are 28 de apartamente.
Primăria refuză să-mi dea autorizația de construire pentru blocul de vis-a-vis de primărie.
Am cerut să cercetez în data de 1 octombrie 2009, la sediul oficiului de cadastru și publicitate imobiliară Alba din Alba Iulia, str. Septimius Severus, nr. 69, jud. Alba, DOCUMENTELE TEHNICE PRINCIPALE ALE CADASTRULUI GENERAL CARE SE ÎNTOCMESC LA NIVELUL COMUNELOR, ORAȘELOR ȘI MUNICIPIILOR, REGISTRUL CADASTRAL AL PARCELELOR, INDEXUL ALFABETIC AL PROPRIETARILOR ȘI DOMICILIUL ACESTORA, REGISTRUL CADASTRAL AL PROPRIETARILOR, REGISTRUL CORPURILOR DE PROPRIETATE, FIȘA CENTRALIZATOARE, PARTIDA CADASTRALĂ PE PROPRIETARI ȘI PE CATEGORII DE FOLOSINȚĂ, PLANUL CADASTRAL, din orașul Zlatna, jud. Alba.
Am plătit la casieria oficiului tariful pentru consultare documente și am primit CHITANȚA nr. Seria AB nr. 079913, pe care o anexez în copie la cererea de chemare în judecată.
Cu toate că am plătit tariful legal, angajata oficiului nu mi-a pus la dispoziție documentele solicitate pentru a le cerceta în sediul oficiului.
Am formulat cerere de chemare în judecată a pîrîtului ministerul administrației și internelor OCPI Alba, cu sediul în Alba Iulia, str. Septimius Severus, nr. 69, jud. Alba, pentru ca să fie obligat să îmi pună la dispoziție potrivit LEGII CADASTRULUI ȘI A PUBLICITĂȚII IMOBILIARE nr. 7/1996, documentele solicitate și pentru care am plătit tariful legal.
Am cerut și cheltuieli de judecată.

Cer să se constate că aceste contracte sînt nule pentru că au fost încheiate cu încălcarea dispozițiilor Decretului-lege nr. 61/1990 privind vînzarea de locuințe construite din fondurile statului către populație, ale Legii nr. 85/1992 privind vînzarea de locuințe și spații cu altă destinație construite din fondurile statului și din fondurile unităților economice sau bugetare de stat, ale Hotărîrii guvernului României nr. 658/1992 privind aprobarea Normelor tehnice de evaluare privind vînzarea de locuințe și spații cu altă destinație construite din fondurile statului și din fondurile unităților economice sau bugetare și a Condițiilor privind organizarea licitațiilor de vînzare a clădirilor de locuit și a spațiilor cu altă destinație din cadrul acestora, precum și a locuințelor construite din fondurile unităților economice și bugetare, ale Ordonanței guvernului României nr. 19/1994 privind stimularea investițiilor pentru realizarea unor lucrări publice și construcții de locuințe, ale Legii cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996, ale Legii locuinței nr. 114/1996, ale Hotărîrii guvernului României nr. 446/1997 privind aprobarea Normelor metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor Legii locuinței nr. 114/1996, ale Hotărîrii guvernului României 1275/2000 privind aprobarea Normelor metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor Legii locuinței 114/1996
.
Întreprinderile pentru vînzarea locuințelor și oficiile specializate pot vinde către populație locuințe construite din fondurile statului, în condițiile prezentului decret-lege.
Prin locuință în sensul prezentului decret-lege, se înțelege suprafața locativă care cuprinde una sau mai multe camere, baie, bucătărie, și alte dependințe, formînd o unitate de sine stătătoare, determinată ca atare prin construcția sa. (art. 1, 2 din Decretul-lege nr. 61/1990 privind vînzarea de locuințe construite din fondurile statului către populație)
Construcțiile civile, industriale, agricole sau de orice altă natură se pot realiza numai cu respectarea autorizației de construire, eliberată în condițiile prezentei legi, și a reglementărilor privind proiectarea și executarea construcțiilor.
Autorizația de construire constituie actul de autoritate al administrației locale pe baza căruia se asigură aplicarea măsurilor prevăzute de lege referitoare la amplasarea, proiectarea, executarea și funcționarea construcțiilor.
Autorizația de construire se eliberează în temeiul și cu respectarea documentațiilor de urbanism și amenajare a teritoriului, aprobate potrivit anexei, care face parte integrantă din prezenta lege.
Autorizația de construire se eliberează pentru:
a) lucrări de construire, ...
Autorizația de construire se eliberează de prefecturi sau primării, ...
Cererea de eliberare a autorizației de construire va fi însoțită de certificatul de urbanism, ...
Certificatul de urbanism trebuie să cuprindă elemente privind regimul juridic, economic și tehnic al terenurilor și construcțiilor.
Autorizația de construire se emite în cel mult 30 de zile de la înregistrarea cererii, la care se anexează obligatoriu planul de amplasare a construcției, planuri din care să rezulte destinația, alcătuirea constructivă, funcțională și înfățișarea construcției, întocmite la o scară convenabilă de către un proiectant autorizat, precum și dovada titlului solicitantului asupra terenului.
Documentația trebuie să conțină și avizele legale necesare, prezentate prin grija solicitantului.
În situația depunerii unei documentații incomplete, aceasta se restituie solicitantului în termen de 10 zile de la data înregistrării. (art. 1, 2, 3 lit. a, art. 4, 5, 6 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării construcțiilor și unele măsuri pentru realizarea locuințelor)

Constucțiile de locuințe finanțate din fondurile statului, în curs de execuție și nerepartizate nominal pînă la data intrării în vigoare a prezentei legi, care nu pot fi terminate și vîndute în condițiile reglementărilor în vigoare, pot fi vîndute pe apartamente, pe paliere, pe scări, pe tronsoane de clădiri sau în întregime, prin licitație publică
.
Licitațiile se organizează de consiliile locale
.
Nu pot cumpăra locuințe cu plata prețului în rate persoanele care, în familia lor, au altă locuință proprietate personală
.
Pînă la achitarea integrală a prețului, locuința dobîndită în condițiile prezentei legi nu poate fi înstrăinată sau restructurată fără autorizarea prealabilă a unității vînzătoare
. Unitatea vînzătoare își garantează încasarea prețului prin înscrierea ipotecii asupra locuinței, operațiune care este scutită de taxa de timbru.
În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, guvernul va aproba normele tehnice de evaluare, precum și condițiile în care se vor organiza licitațiile...

Contractele de vînzare-cumpărare încheiate cu încălcarea dispozițiilor Decretului-lege nr. 61/1990 și ale prezentei legi sînt lovite de nulitate absolută
.
Nulitatea poate fi invocată de orice persoană și pe orice cale
.
Prefecții vor organiza depistarea acestor cazuri și sesizarea instanțelor judecătorești pentru constatarea nulității și restabilirea situației anterioare. Din sumele ce se restituie cumpărătorilor se va reține chiria aferentă perioadei de la contractare și pînă la restituire. Sumele restituite nu sînt purtătoare de dobînzi și nici nu se actualizează
. (art. 2 alin. 1, 3, art. 11 alin. 3, art. 15 alin. 4, art. 18, 19 din Legea nr. 85/1992 privind vînzarea de locuințe și spații cu altă destinație construite din fondurile statului și din fondurile unităților economice sau bugetare de stat)
ANEXA 1

NORME TEHNICE DE EVALUARE



privind vînzarea de locuințe și spații cu altă destinație construite din fondurile statului și din fondurile unităților economice sau bugetare pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 85/1992
Prevederi generale

La evaluarea lucrărilor executate la clădirile ce fac obiectul scoaterii la licitație se va ține seama de prețurile la zi în activitatea de construcții.
În acest scop, documentația tehnico-economică se va întocmi în conformitate cu:
- prevederile Decretului-lege nr. 61/1990 și ale hotărîrilor guvernului nr. 608/1990, 1109/1990, 1355/1990, 464/1991, 776/1991 și 26/1992, corespunzător perioadelor de referință pentru determinarea prețurilor lucrărilor de construcții aferente;
- prevederile Hotărîrii guvernului nr. 449/1990 privind unele modificări și completări ale reglementărilor în vigoare referitoare la întocmirea devizelor în activitatea de investiții și reparații.

Normele ministerului economiei și finanțelor nr. 71906/1992 privind reevaluarea mijloacelor fixe în conformitate cu prevederile art.4 din Hotărîrea guvernului nr. 26/1992
A. Stabilirea prețului de începere a licitațiilor pentru clădirile de locuit și spațiile cu altă destinație, aflate în diferite faze de execuție, care nu pot fi terminate din fondurile statului sau din fondurile unităților economice ori bugetare (Hotărîrea guvernului României nr. 658/1992 privind aprobarea Normelor tehnice de evaluare privind vînzarea de locuințe și spații cu altă destinație construite din fondurile statului și din fondurile unităților economice sau bugetare și a Condițiilor privind organizarea licitațiilor de vînzare a clădirilor de locuit și a spațiilor cu altă destinație din cadrul acestora, precum și a locuințelor construite din fondurile unităților economice și bugetare)
Consiliile județene și consiliul municipiului București vor stabili și dispune măsurile corespunzătoare pentru reluarea procesului investițional la blocurile de locuințe aflate în diferite stadii de execuție, ...
Ministerul finanțelor și ministerul lucrărilor publice și amenajării teritoriului, împreună cu consiliile județene și al municipiului București, răspund de aducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei hotărîri. (art. 4, 5 din Hotărîrea guvernului României nr. 391/1993 privind asigurarea resurselor financiare pentru reluarea procesului investițional la blocurile de locuințe aflate în diferite stadii de execuție)
Locuințele finalizate în condițiile prezentei ordonanțe se vor atribui de către autoritățile publice locale, cu respectarea precontractelor și a contractelor încheiate, precum și a repartițiilor date de organele competente.
Pentru realizarea locuințelor proprietate personală se acordă, o singură dată, o subvenție de la bugetul de stat cuprinsă între 500 000 lei și pînă la 30% din valoarea locuinței la data emiterii repartiției, a încheierii precontractului sau a contractului inițial de vînzare-cumpărare, ...
Persoanele fizice care, potrivit alin. 1, pot beneficia de subvenții în sume fixe vor depune cereri pentru acordarea subvențiilor respective, la consiliile locale care, după verificare, le vor înscrie în tabelele nominale ce vor fi supuse spre aprobare comisiilor special constituite la nivelul consiliilor județene și la consiliul local al municipiului București.
Autoritățile publice locale sau agenții economici în ale căror evidențe sînt construcțiile de locuințe care fac obiectul prezentei ordonanțe vor încheia cu persoanele fizice, deținătoare de contracte, precontracte sau repartiții, contracte de împrumut sau de vînzare, după caz, cu plata în rate lunare, în termen de maximum 15 ani.
Dobînda la suma avansată din depozitul constituit este de 30% pe an ...
Nivelul dobînzilor prevăzut în prezentul articol se va adapta prin hotărîre a guvernului în funcție de evoluția ratei dobînzilor.
De prevederile art. 4 și 5 din prezenta ordonanță beneficiază, o singură dată, persoanele fizice care, împreună cu membrii familiei, nu au deținut și nu au în proprietate o locuință.
Pînă la restituirea integrală a sumelor datorate se instituie ipotecă asupra locuinței.
În termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, ministerul lucrărilor publice și amenajării teritoriului va definitiva și va înainta Parlamentului, în vederea supunerii spre aprobare, legea locuințelor. (art. 3, 4 alin. 1, 2, art. 5 alin. 1, 2, 4, art. 6 alin. 1, art. 7 alin. 1 și art. 9 din Ordonanța guvernului României nr. 19/1994 privind stimularea investițiilor pentru realizarea unor lucrări publice și construcții de locuințe)

Cartea tehnică a construcției – ansamblul documentelor tehnice referitoare la proiectarea, execuția, recepția, exploatarea și urmărirea comportării în exploatare a construcției și instalațiilor aferente acesteia, cuprinzînd toate datele, documentele și evidențele necesare pentru identificarea și determinarea stării tehnice (fizice) a construcției respective și a evoluției acesteia în timp. (ANEXA nr. 5 la regulament din HOTĂRÎREA guvernului României nr. 273/1994 privind aprobarea Regulamentului de recepție a lucrărilor de construcții și instalații aferente acestora)

Pentru terminarea și darea în folosință a locuințelor
aflate în diferite stadii de execuție
În scopul realizării și dării în folosință a locuințelor aflate în diferite stadii de execuție la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice, consiliile județene și consiliul local al municipiului București, în colaborare cu toate unitățile interesate, vor elabora și aproba un program, după modelul cuprins în anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice, cu termene și responsabilități care să permită garantarea continuării și încheierii procesului investițional la blocurile de locuințe aflate în diferite stadii de execuție.
În baza inventarierilor și evaluărilor efectuate potrivit pct. 1 din Programul cu privire la realizarea și darea în folosință a locuințelor din cadrul blocurilor de locuințe aflate în diferite stadii de execuție, ...
Locuințele finalizate în condițiile Ordonanței guvernului nr. 19/1994 se vor atribui de către autoritățile publice locale, cu respectarea precontractelor și a contractelor încheiate, precum și a repartițiilor date de organele competente.

Agenții economici sau autoritățile publice locale în ale căror evidențe se află investițiile respective vor acționa astfel încît, o dată cu recepția definitivă a locuințelor, ... (pct. 1, 4 alin. 1, pct. 5, 6 alin. 1 din Normele metodologice nr. 30 501/1994 pentru punerea în aplicare a Ordonanței guvernului nr. 19/1994)

Autoritățile publice locale sau agenții economici în ale căror evidențe sînt construcțiile de locuințe care fac obiectul prezentei ordonanțe vor încheia cu persoanele fizice, deținătoare de contracte, precontracte sau repartiții, contract de împrumut sau de vînzare, după caz, cu plata în rate lunare, în termen de maximum 15 ani.

Dobînda la suma avansată din depozitul constituit pentru construirea locuințelor este de 20% ...

Dobînzile prevăzute în acest articol se vor practica pentru contractele de împrumut sau de vînzare încheiate după data publicării în Monitorul Oficial al României.

Nivelul dobînzilor prevăzut în prezentul articol se va adapta prin hotărîre a guvernului în funcție de evoluția ratei dobînzilor. (art. 5 din Legea nr. 82/1995)

Reglementarea cadrului general de realizare, exploatare și administrare a locuințelor are la bază următoarele principii
:
Accesul liber și neîngrădit la locuință este un drept al fiecărui cetățean
.
Realizarea locuințelor constituie un obiectiv major, de interes național, pe termen lung, al administrației publice centrale și locale
.

Prezenta lege reglementează aspectele sociale, economice, tehnice și juridice ale construcției și folosinței locuințelor. (art. 1 din Legea locuinței nr. 114/1996)

DEZVOLTAREA CONSTRUCȚIEI DE LOCUINȚE

Locuințe care se construiesc din depozitele special
constituite la nivelul consiliilor locale

În aplicarea prevederilor art. 62 din lege, consiliile județene și consiliul general al municipiului București, împreună cu consiliile locale, vor stabili în termen de 30 de zile de la publicarea prezentelor norme metodologice, lista blocurilor de locuințe aflate în diferite stadii de execuție.
Inventarierea blocurilor de locuințe se va face pe fiecare comună, oraș, municipiu și pe sectoarele municipiului București cu prezentarea stadiilor fizice și a valorilor estimative pentru lucrările rămase de executat, potrivit modelului din anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice. Acest inventar, precum și lista blocurilor de locuințe a căror execuție se va realiza în continuare potrivit Ordonanței guvernului nr. 19/1994, aprobată și modificată prin Legea nr. 82/1995, vor fi transmise prin grija consiliilor județene și a consiliului general al municipiului București, ministerului lucrărilor publice și amenajării teritoriului, în vederea definitivării Programului de finalizare a locuințelor
.
Blocurile de locuințe necuprinse în programul întocmit în baza prevederilor Normelor metodologice nr. 30 501/1970/MC/1994 pentru punerea în aplicare a Ordonanței guvernului nr. 19/1994 se pot finaliza în condițiile prevăzute de art. 7 din lege
.
În scopul asigurării fondurilor necesare finanțării executării construcțiilor de locuințe care se construiesc în baza prevederilor art. 7 din lege, consiliile locale, la fundamentarea proiectelor de bugete locale anuale, vor prevedea pentru fiecare dintre construcțiile respective sumele aferente. (pct. 8, 9 alin. 1 din Hotărîrea guvernului României nr. 446/1997 privind aprobarea Normelor metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor Legii locuinței nr. 114/1996)

Cadastrul general este sistemul unitar și obligatoriu de evidență tehnică, economică și juridică prin care se realizează identificarea, înregistrarea, reprezentarea pe hărți și planuri cadastrale a tuturor terenurilor, precum și a celorlalte bunuri imobile de pe întreg teritoriul țării, indiferent de destinația lor și de proprietar
.
Entitățile de bază ale acestui sistem sînt parcela, construcția și proprietarul.

Prin imobil, în sensul prezentei legi, se înțelege parcela de teren, cu sau fără construcție.

Cadastrul general se organizează la nivelul fiecărei unități administrativ-teritoriale: comună, oraș, municipiu, județ și la nivelul întregii țări.

Prin sistemul de cadastru general se realizează:

a) identificarea, înregistrarea și descrierea, în documentele cadastrale, a terenurilor și a celorlalte bunuri imobile prin natura lor, măsurarea și reprezentarea acestora pe hărți și planuri cadastrale, precum și stocarea datelor pe suporturi informatice;

b) asamblarea și integrarea datelor furnizate de cadastrele de specialitate;

c) identificarea și înregistrarea tuturor proprietarilor și a altor deținători legali de terenuri și de alte bunuri imobile, în vederea asigurării publicității și opozabilității drepturilor acestora față de terți;

d) furnizarea datelor necesare sistemului de impozite și taxe pentru stabilirea corectă a obligațiilor fiscale ale contribuabililor.

Funcția tehnică a cadastrului general se realizează prin determinarea, pe bază de măsurători, a poziției configurației și mărimii suprafețelor terenurilor pe destinații, categorii de folosință și pe proprietari, precum și ale construcțiilor.

În cadrul funcției economice a cadastrului general se evidențiază destinația, categoriile de folosință a parcelelor, precum și elementele necesare stabilirii valorii economice a bunurilor imobile.

Funcția juridică a cadastrului general se realizează prin identificarea proprietarului pe baza actului de proprietate și prin publicitatea imobiliară.

Documentele tehnice principale ale cadastrului general, care se vor întocmi la nivelul comunelor, orașelor și municipiilor, sînt
:
a) registrul cadastral al parcelelor
;
b) indexul alfabetic al proprietarilor și domiciliul acestora
;
c) registrul cadastral al proprietarilor
;
d) registrul corpurilor de proprietate
;
e) fișa centralizatoare, partida cadastrală pe proprietari și pe categorii de folosință
;
f) planul cadastral
.
Planul cadastral conține reprezentarea grafică a datelor din registrele cadastrale, referitoare la terenurile și construcțiile din cadrul unităților administrativ-teritoriale –comune, orașe și municipii – și se păstrează la oficiul județean de cadastru, geodezie și cartografie
.
Registrele și planurile cadastrale vor sta la baza completării sau, după caz, a întocmirii evidenței privind publicitatea imobiliară. O copie a acestora se păstrează la biroul de carte funciară.

Planurile și registrele cadastrale se țin la zi, în concordanță cu situația de pe teren, în baza cererilor și comunicărilor făcute potrivit legii, precum și prin întreținerea lucrărilor de cadastru, cu o periodicitate de cel mult 6 ani, cînd se va parcurge în mod obligatoriu întregul teritoriu administrativ și se va confrunta conținutul planurilor și al registrelor cadastrale cu situația reală din teren și se vor înregistra toate elementele modificatoare.

În cadrul funcției economice a cadastrului general se evidențiază valoarea economică a bunurilor imobile, potrivit legii.

Oficiul național de cadastru, geodezie și cartografie și oficiile județene din subordinea sa, precum și titularii cadastrelor de specialitate au obligația de a furniza organelor ministerului finanțelor evidențele necesare impunerii contribuabililor.

Completarea, modernizarea și menținerea în stare de utilizare a rețelei geodezice naționale necesare întocmirii și ținerii la zi a planurilor cadastrale și hărților topografice se realizează de către unități specializate, sub coordonarea oficiului național de cadastru, geodezie și cartografie.

Publicitatea imobiliară întemeiată pe sistemul de evidență al cadastrului general are ca obiect înscrierea în cartea funciară a actelor și faptelor juridice referitoare la imobilele din aceeași localitate. Ea se efectuează de către birourile de carte funciară ale judecătoriilor, pentru imobilele situate în raza teritorială de activitate a acestora
.
Dreptul de proprietate și celelalte drepturi reale asupra unui imobil se vor înscrie în cartea funciară pe baza actului prin care s-au constituit ori s-au transmis în mod valabil.

Orice persoană interesată va putea cerceta cartea funciară și celelalte evidențe care alcătuiesc registrul cadastral de publicitate imobiliară, cu excepția evidențelor care privesc siguranța națională
.
La cerere, se vor elibera extrase, certificate sau copii legalizate de pe cărțile funciare, cu plata taxelor legale
.
Nici o autoritate nu va putea cere trimiterea originalului cărții funciare sau a planurilor de identificare a imobilelor.

Mapa înscrisurilor privind înscrierea atacată va putea fi cerută de către instanța judecătorească. (art. 1 alin. 1, 2, 3, art. 2 alin. 1, 2 lit. a, b, c, d, art. 10 alin. 1, 2, 3, art. 12 alin. 1 lit. a, b, c, d, e, f, art. 13 alin. 1, 2, 3, art. 14 alin. 1, 2, art. 15, art. 20 alin. 1, art. 22 alin. 1, art. 43 alin. 1, 2, 3, 4 din Legea cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996)

Dezvoltarea construcției de locuințe
Locuințe proprietate personală realizate cu sprijin
financiar de la bugetul de stat
În aplicarea prevederilor art. 62 din lege, lista cuprinzînd blocurile de locuințe aflate în diferite stadii de execuție este cea stabilită de consiliile județene și de consiliul general al municipiului București, în baza propunerilor consiliilor locale, pînă la data de 21 octombrie 1996.
Lista cuprinzînd blocurile de locuințe pe fiecare comună, oraș, municipiu și pe sectoarele municipiului București, cu prezentarea stadiilor fizice și a valorii lucrărilor, potrivit modelului prezentat în anexa 1, precum și lista cuprinzînd blocurile de locuințe a căror execuție se realizează în continuare potrivit O.G. 19/1994, aprobată și modificată prin Legea 82/1995, se transmit ministerului lucrărilor publice și amenajării teritoriului, în vederea întocmirii programelor anuale de construcție și, respectiv, de finalizare a locuințelor. În lista întocmită conform modelului prezentat în anexa 1 se înscriu toate blocurile de locuințe care se realizează cu finanțare conform art. 7-9 din lege, indiferent de sursele de finanțare utilizate.

Normele metodologice nr. 30 501/1970/MC/1994 pentru punerea în aplicare a prevederilor O.G. 19/1994, modificate și completate prin H.G. 160/1999, se aplică în continuare pentru finalizarea lucrărilor la locuințele care se realizează în baza O.G. 19/1994.

Blocurile de locuințe necuprinse în programul întocmit în baza normelor metodologice prevăzute la alin. (3) se pot finaliza în condițiile prevăzute la art. 7 sau 38 din lege.

În scopul asigurării fondurilor necesare pentru finanțarea executării construcțiilor de locuințe în baza prevederilor art. 7 din lege, la fundamentarea proiectelor de bugete locale anuale consiliile locale vor prevedea pentru fiecare dintre construcțiile respective sumele aferente, pe surse de finanțare, inclusiv sumele necesare să fie alocate în completare de la bugetul de stat.

În susținerea sumelor solicitate pentru alocațiile de la bugetul de stat conform modelului prezentat în anexa 1, consiliile locale vor prezenta separat sumele necesare pentru terminarea locuințelor începute de cele necesare pentru construcțiile noi.

Consiliile locale vor aproba listele cuprizînd construcțiile de locuințe care urmează să se realizeze din fondurile aflate în conturile deschise la trezoreria statului.

Listele cuprinzînd construcțiile de locuințe, în care se vor preciza numărul, structura după mărime și amplasamentul acestora, vor fi afișate la sediul primăriei.

În vederea soluționării cererilor privind construirea sau cumpărarea unor locuințe din cele care se realizează în condițiile art. 7 din lege, autoritățile administrației publice locale vor stabili măsuri pentru luarea în evidență și pentru analiza solicitărilor primite din partea cetățenilor. În acest scop vor stabili și vor da publicității locul de primire a solicitărilor și actele justificative necesare.

Anexa nr. 1

la normele metodologice

CONSILIUL JUDEȚEAN................................................

(CONSILIUL GENERAL AL MUNICIPIULUI BUCUREȘTI)

LISTA
cuprinzînd locuințele propuse să fie finanțate conform art. 7-9 din Legea locuinței nr. 114/1996 în anul .................
(art. 5, 6, 9, 13 alin. 1 din Hotărîrea guvernului României 1275/2000 privind aprobarea Normelor metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor Legii locuinței 114/1996)

Accesul liber și neîngrădit al persoanei la orice informații de interes public, definite astfel prin prezenta lege, constituie unul dintre principiile fundamentale ale relațiilor dintre persoane și autoritățile publice, în conformitate cu Constituția României și cu documentele internaționale ratificate de Parlamentul României.

În cazul în care o persoană se consideră vătămată în drepturile sale, prevăzute în prezenta lege, aceasta poate face plîngere la secția de contencios administrativ a tribunalului în a cărei rază teritorială domiciliază sau în a cărei rază teritorială se află sediul autorității ori al instituției publice. Plîngerea se face în termen de 30 de zile de la data expirării termenului prevăzut la art. 7.

Instanța poate obliga autoritatea sau instituția publică să furnizeze informațiile de interes public solicitate și să plătească daune morale și/sau patrimoniale
.
Hotărîrea tribunalului este supusă recursului.

Decizia Curții de apel este definitivă și irevocabilă.

Atît plîngerea, cît și apelul se judecă în instanță în procedură de urgență și sînt scutite de taxa de timbru. (art. 1, 22 alin. 1, 2, 3, 4, 5 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public)


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu